ДЕЗІНФОРМАЦІЙНІ КАМПАНІЇ ПРО ВАКЦИНИ ВІД COVID-19: ХТО І НАВІЩО ЦЕ РОБИТЬ І ЯК МОЖНА ЦЬОМУ ЗАРАДИТИ

ДЕЗІНФОРМАЦІЙНІ КАМПАНІЇ ПРО ВАКЦИНИ ВІД COVID-19: ХТО І НАВІЩО ЦЕ РОБИТЬ І ЯК МОЖНА ЦЬОМУ ЗАРАДИТИ

 

Неправдива інформація, що поширюється про вакцини від COVID-19, і чутки про спричинені ними смерті не є випадковими.

Ці дезінформаційні кампанії - цілеспрямовані, часто – зрежисовані, і вони ефективно впливають на поведінку людей, наприклад, сприяють відмові від щеплень проти COVID-19.

Зловмисні чутки залишаються величезною проблемою у сфері громадського здоров'я. Але є засоби, які можуть цьому зарадити.

Неправдива інформація, пов'язана з пандемією, поширена всюди. Одне з досліджень показало, що на початку пандемії дезінформація була присутня у 85 країнах і на 25 різних мовах. Найбільше неправдивого контенту спостерігалась в Індії, США та Китаї.

Аналіз показав, що лише на 12 осіб, відомих як "дезінформаційна дюжина", припадає 65% оманливих тверджень, чуток і брехні про вакцини проти COVID-19 у соціальних мережах. Згідно з результатами наукового дослідження, опублікованого в журналі Nature, чверть всіх повідомлень у Twitter про вакцину проти COVID-19 походить від інтернет-ресурсу, що контролюється однією сім'єю.

Боти - або автоматизовані акаунти в соціальних мережах, які використовуються для поширення дезінформації в Інтернеті - успішно застосовуються для маніпулювання суспільною думкою. Їх починають використовувати і в сфері громадського здоров'я, наприклад - у питаннях електронних сигарет та ліків.

Під час пандемії дослідження показало, що акаунти, які поширювали недостовірну інформацію про коронавірус, з великою ймовірністю були ботами. Інше дослідження показало, що перед початком впровадження вакцинації проти COVID-19 активність ботів, які пропагували антивакцинаторські ідеї, була надзвичайно високою.

Як повідомляє Центр безпеки Джорджтаунського університету, з розвитком штучного інтелекту та машинного навчання посилення дезінформаційних кампаній буде тільки наростати.

Чому це так добре працює?

Неправдива інформація поширюється далі, швидше, глибше і ширше, ніж правда. Одне дослідження (опубліковане в 2018 році - до пандемії) показало, що неправдиві новини поширюються в 6 разів швидше, ніж правдиві, досягають набагато більшої кількості людей і мають більш широке розповсюдження.

Чому неправдиві новини поширюються так швидко? Існує певна тактика, яка використовується для того, щоб інформація стала вірусною:

  • Використовуються соціальні мережі. Соціальні мережі - це величезне джерело, з якого люди отримують новини, і найбільше джерело інформації про здоров'я в усьому світі.
  • Швидке використання інформаційної порожнечі. "Брехня може облетіти весь світ, перш ніж правда встигне надіти штани". Щоб спростувати чутки, потрібно на порядок більше зусиль, ніж щоб їх вигадати (це так званий закон Брандоліні). Швидке заповнення інформаційної порожнечі є ключовим моментом поширення дезінформації.
  • Інформація вирвана із контексту. Неправдива інформація про вакцину навмисно формулюється максимально розпливчасто. Деталі не висвітлюються; у повідомленнях згадуються медичні стани, які для непідготовленого читача здаються взаємопов’язаними, проте для медичного працівника очевидно, що це різні проблеми (наприклад, міокардит не спричиняється тромбом). У неправдивих повідомленнях змішуються різні гіпотези, що дозволяє їх прихильникам використовувати ту або іншу, якщо дані виявляються не такими, як вони очікували.
  • Доля правди. Майже всі чутки про вакцини містять якусь долю правди, яка потім спотворюється, виривається з контексту або перебільшується.
  • Сіються  сумніви щодо наукового консенсусу. У 1960-х роках це робили великі тютюнові компанії: вони фінансували фіктивні дослідження. Дослідники виявили, що ця тактика навмисно використовувалася з вакцинами під час пандемії.
  • Перебільшується невдоволення опонентів. Гарвардський університет визначив найпоширеніші наративи дезінформації про COVID-19: "корумповані еліти", "свобода в облозі" та "свобода охорони здоров'я".
  • Представлення маргінальних поглядів як основних. Це відбувається, коли на ефір з якоїсь важливої теми із поважними учасниками запрошується особа, що виражає вкрай маргінальні погляди. Наприклад, на один з ефірів телекомпанії BBC, на якому обговорювались ліки від серцевої недостатності, був запрошений відомий антивакцинатор. Під час обговорення серцевих препаратів він швидко переключився на мРНК- вакцини проти COVID-19 та висловлював думки про те, що вони призводять до смерті. Це дуже небезпечно, оскільки виступ у ефірі поважної телекомпанії надає суспільної ваги людям, які не мають нічого спільного з наукою та об’єктивним висвітленням інформації і легітимізують їх шкідливі для суспільства погляди.

Вплив неправдивої інформації про вакцини проти COVID-19 поширюється і на кількість відмов від інших вакцин.

Небезпека інфекційних хвороб полягає в тому, що дії або бездіяльність однієї людини безпосередньо впливають на людину, яка знаходиться поруч. Так, діти, батьки яких відмовляються від вакцинації, стають джерелом інфекції для інших дітей. Як приклад можна навести нещодавній спалах кору в Огайо, США, де захворіло більше 80 дітей дошкільного віку. Лише 4 з них отримали 1 дозу вакцини і не отримали повний курс вакцинації, оскільки ще не досягли відповідного віку. Решта 80 не були щеплені, оскільки батьки відмовлялись від вакцинації. В даному випадку бездіяльність одних людей (відмова від вакцинації) призвели до захворювання 80 інших, 36 з яких були госпіталізовані до лікарень, а дехто потребував інтенсивної терапії.

Навіщо людям навмисно поширювати неправдиву інформацію? Все просто: щоб отримати прибуток. Дезінформаційні кампанії, як-от щодо вакцин проти COVID-19, виявляються неймовірно прибутковою бізнес-моделлю. Центр протидії цифровій ненависті (США) чітко окреслив це. Ось деякі приклади:

  • Джозеф Меркола використовує дезінформацію щодо здоров'я для просування продажу харчових добавок, книг і продуктів харчування. У розпал пандемії він просував новий веб-сайт, призначений для профілактики або лікування COVID-19 альтернативними засобами. Його бізнес має чисту вартість 100 мільйонів доларів.
  • Роберт Ф. Кеннеді-молодший є провідним антивакцинатором пандемії, оскільки йому належить організація "Захист здоров'я дітей". У 2020 році він набрав понад 1 мільйон підписників, а відвідуваність його веб-сайту різко зросла в березні 2021 року до 2,35 мільйона відвідувань.

Що робити з дезінформацією? Ставитися до неї як до проблеми громадського здоров'я, якою вона і є: інвестиції, спостереження, профілактика, втручання. Створювати державно-приватні партнерства. Інтегрувати освіту в школи, як це зробила Фінляндія, яка почала навчати свою молодь протидії дезінформації.

Дослідники виявили, що знання тактики боротьби з дезінформацією підвищує ймовірність того, що люди будуть відкидати дезінформацію. Ось кілька прикладів:

  • Ігри, такі як GoViral, вчать людей тому, як маніпулюють інформацією.
  • Креативні відеоролики, наприклад, від Truth Labs for Education, які навчають різним тактикам, наприклад, пошуку "цапа-відбувайла":

Підсумок

Лише дванадцять осіб несуть відповідальність за 65% дезінформації про вакцини проти COVID-19 у соціальних мережах. Дезінформація скоординована, ефективна, прибуткова і приносить смерть. Це відбувається під час пандемії і буде відбуватися під час інших проблем громадського здоров'я. Дезінформація - це загроза громадському здоров'ю та біозахисту. І ми повинні ставитися до неї як до загрози.

За матеріалами блогу YourLocalEpidemiologist