Відмінності профілактичних медичних оглядів

Відмінності профілактичних медичних оглядів

  1. Види медичних оглядів та їх мета.

В минулому, до незалежності України, для працівників підприємств, організацій, установ, які мали вплив шкідливих, важких, несприятливих та небезпечних виробничих факторів; працівників, діяльність яких пов’язана з обслуговуванням населення або виготовленням, реалізацією, зберіганням, транспортуванням продукції харчування, питного забезпечення тощо, а також кандидати у водії і водії транспортних засобів, - організація попередніх та періодичних медичних оглядів проводилась практично по одному наказу МОЗ СРСР "О совершенствовании системы медицинских осмотров трудящихся и водителей индивидуальных транспортных средств" від 29.09.89р. за №555.

До 2007р. на виконання ст. 17 Закону України «Про охорону праці» діяв наказ МОЗ України «Про затвердження Положення про медичний огляд працівників певних категорій» від 31.03.94р. №45, де чітко були визначені обов’язки, права та відповідальність власника, працюючого, лікувально-профілактичного закладу, санітарно-епідеміологічного закладу з питань забезпеченості, організації і проведення обов’язкових медичних оглядів працівників.

За роки незалежності України виникла потреба у прийнятті ряду нових Законів України: „Основизаконодавства України про охорону здоров’я” (http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=2801-12 ),«Про охорону праці» (http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=2694-12 ), «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення” (http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=4004-12),„Про захист населення від інфекційних хвороб»(http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=1645-14),„Про дорожній рух»(http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=3353-12)та інші. Кабінетом Міністрів України, міністерствами та відомствами на їх виконання розробили і впровадили в діяльність підзаконні нормативні акти згідно діючого законодавства України.

В 1997р. активізується діяльність наркологічної служби України, а в 2000-2002 роках психіатричної служби України, які приймають відповідні накази МОЗ України від 21.11.97 р. № 339(http://ukraine.uapravo.net/data/base54/ukr54393.htm)тавід 17.01.2002р. №12(http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0094-02)(відповідно, що розроблені на виконання вимог Закону України „Основи законодавства України про охорону здоров’я”, постанови КМ України від 27.09.2000 р. № 1465(http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=1465-2000-%EF)та Закону України «Про психіатричну допомогу» 1489-14(http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=1489-14),в яких розширюються можливості щодо організації та проведення обов’язкового первинного і періодичного профілактичного наркологічного і психіатричного оглядів, і відміняють з наказу МОЗ СРСР №555 їх куці обов’язки.

Після прийняття спільного наказу МОЗ України та МВС України «Про затвердження Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів» від 05.06.2000р. № 124/345(http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0435-00), який забезпечує виконання вимог Закону України „Про дорожній рух”, - із наказу МОЗ СРСР від 29.09.89 р. № 555 скасовані всі вимоги стосовно організації і проведення попередніх та періодичних медичних оглядів кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів.

З прийняттям в 2000р. Закону України „Про захист населення від інфекційних хвороб» виходить постанова КМ України «Про затвердження Переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов’язковим профілактичним медичним оглядам, порядку проведення цих оглядів та видачі особистих медичних книжок», від 23.05.2001р. №559(http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=559-2001-%EF).У розвиток та доповнення затверджуєтьсянаказ МОЗ України «Щодо організації проведення обов’язкових профілактичних медичних оглядів працівників окремих професій, виробництв і організацій, діяльність яких пов’язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб» від 23.07.02 р. № 280 (http://www.moz.gov.ua/ua/portal/dn_20020723_280.html),вякому відміняється дія пунктів 13.1-13.14 та примітки до п. 13 додатку №2 до наказу МОЗ СРСР № 555 від 29.09.89 р.

Спільним наказом МОЗ України, Головного управління державної служби України, Державного управління справами затверджується порядок проведення медогляду у держслужбовців«Про проведення щорічного профілактичного медичного огляду державних службовців» від 18.02.2003 N 75/24/1(http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/z0184-03)

 

В 2007р. МОЗ України затверджує наказ «Про затвердження Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій» за №246 від 21.05.2007р.(http://www.moz.gov.ua/ua/portal/dn_20070521_246.html),який відміняє дію наказу МОЗ СРСР № 555 від 29.09.89 р. та наказу МОЗ України «Про затвердження Положення про медичний огляд працівників певних категорій» від 31.03.94р. №45.

Міністерство транспорту та зв'язку України розробляє, погоджує та вводить в дію наказ «Про затвердження Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій залізничного транспорту, метрополітенів та підприємств міжгалузевого промислового залізничного транспорту України» від 29.04.2010 N 240(http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=z0537-10).

Міністерство охорони здоров'я України затверджує наказ «Про диспансеризацію населення» від 27.08.2010 N 728(http://www.moz.gov.ua/ua/portal/dn_20100827_728.html).

 

При перевірках промислових підприємств та організацій, навчальних закладів тощо, в бесідах з працівниками, фахівцями відділів охорони праці, керівниками структурних підрозділів та керівниками установ, організацій підприємств, - на питання: «Чи проводяться медичні огляди? За яким наказом організовані медичні огляди?» Більш-менш чіткі відповіді надають фахівці відділів з охорони праці великих підприємств, однак, в більшості випадків відповіді співрозмовників не повні: «Так, проводяться», відмінності, навіть по меті медичних оглядів, не наводяться.

 

Основною задачею даної статті є роз’яснення пересічному громадянину, фахівцю медико-профілактичного та лікувального-профілактичного напрямку, роботодавцю, працівникам та іншим громадянам і посадовим особам про відмінності кожного медичного огляду.

В наступний час промисловість, сільське господарство, як в країні, так і в області приймає чітку направленість ринкової економіки з планомірною модифікацією їх структури. При цьому відмічається тенденція, що крупні підприємства розділяються на більш менші; на малих підприємствах чисельність фахівців не велика, а по функціональності працівники виконують різнопланову роботу, як в цеху, так і в структурі управління, поєднуючи не одну, а декілька професій.

Слід відмітити, що працівник, який виконує різні види робіт, може підлягати комплексній дії виробничих факторів і, як результат, може проходити різні медичні огляди.

Так, кухар дошкільного закладу, навчального або лікувально-профілактичного закладу, громадського харчування, де кількість працівників обмежена до 2-3 чол., з відсутністю підсобних працівників чоловічої статі, - при виконанні своїх основних професійних обов’язків (заготівля сировини, приготування та роздача їжі, прибирання приміщень та миття посуду), - можуть мати вплив на організм працівника ряд небезпечних та шкідливих факторів. Це хімічні фактори виробничого середовища (ХШНВФ): продукти термічної деструкції жирів: акролеїн, азоту оксид, вуглецю оксид; при виготовленні випічки – в робочу зону виділяється пил борошна; при митті столового та кухонного посуду: використовуються і виділяються в робочу зону: луги, синтетичні мийні засоби, хлор. Із фізичних виробничих факторів (ФШНВФ) можливий вплив: підвищених рівнів шуму (від роботи витяжної вентиляції у варильному, мучному, мийному цеху; робота різноманітних машин та устроїв: тістомісильної машини, та приводи універсальні для збивання тощо); підвищена температура повітря та підвищені рівні інфрачервоного випромінювання робочої зони від роботи варильних електроплит та шаф для смаження; недостатня освітленість робочої зони (природної або штучної). Із психофізіологічних небезпечних та шкідливих виробничих факторів (ПФНШФ) слід відмітити фізичні перевантаження (показники важкості праці): періодичне підняття та перенесення важких речей жінками (мішок з борошном 50 кг, мішок з цукром 50 кг на 2-х жінок-працівників припадає по 25 кг, при граничній нормі непостійного підйому і перенесення = 10 кг для жінки); робоча поза стоячі; вимушені нахили. А також нервово-психічні перевантаження (показники напруженості праці): напруга зорового аналізатору (розряд зорових робіт: Б-2 – роздавальна, обідні зали, гарячі, холодні, заготівельні цехи, мийні – «високої точності», ДБН В.2.5-28-2006, табл. 2, дод. К, п. 10), відповідальність за життя інших людей.

 

В зв’язку з вище сказаним, періодичні профілактичні медичні огляди кухар дошкільного закладу, навчального або лікувально-профілактичного закладу, громадського харчування повинен проходити по наступним наказам МОЗ України:

- за наказом МОЗ України №246 від 21.05.2007р. - з метою попередження та виявлення ранніх форм професійних захворювань у працівників, які зайняті на роботах з шкідливими та важкими умовами праці, а також з метою попередження нещасних випадків та забезпечення безпеки праці на виробництві у працівників, які зайняті на роботах з небезпечними виробничими факторами;

за наказом МОЗ України за №280 від 23.07.2008р. - з метою попередження розповсюдження інфекційних та паразитарних хвороб шляхом виявлення захворювань (інфекційні та інші) у працівників, що випускають харчову продукцію для населення, або надають послуги серед населення, та які становлять загрозу зараження інших декретованих працівників;

за наказом МОЗ України «Про затвердження Інструкції про проведення обов’язкових та періодичних психіатричних оглядів» від 17.01.2002р. №12 - з метою встановлення придатності особи до виконання окремих видів діяльності (робіт, професій, служби) з особливими вимогами до стану її психіатричного здоров’я, для вирішення питання про наявність або відсутність у неї психіатричних показань.

 

Згідно Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров'я» кожна людина має природне невід'ємне і непорушне право на охорону здоров'я. Суспільство і держава відповідальні перед сучасним і майбутніми поколіннями за рівень здоров'я і збереження генофонду народу України, забезпечують пріоритетність охорони здоров'я в діяльності держави, поліпшення умов праці, навчання, побуту і відпочинку населення, розв'язання екологічних проблем, вдосконалення медичної допомоги і запровадження здорового способу життя. Статтею 10. «Обов'язки громадян у галузі охорони здоров'я», викладено: - «…у передбачених законодавством випадках проходити профілактичні медичні огляди і робити щеплення».

В ст.31. «Обов'язкові медичні огляди» роз’яснюється, що з метою охорони здоров'я населення організуються профілактичні медичні огляди неповнолітніх, вагітних жінок, працівників підприємств, установ і організацій з шкідливими і небезпечними умовами праці, військовослужбовців та осіб, професійна чи інша діяльність яких пов'язана з обслуговуванням населення або підвищеною небезпекою для оточуючих.

Власники та керівники підприємств, установ і організацій несуть відповідальність за своєчасність проходження своїми працівниками обов'язкових медичних оглядів та за шкідливі наслідки для здоров'я населення, спричинені допуском до роботи осіб, які не пройшли обов'язкового медичного огляду.

Перелік категорій населення, які повинні проходити обов'язкові медичні огляди, періодичність, джерела фінансування та порядок цих оглядів визначаються Кабінетом Міністрів України.

Медичні огляди можуть бути попередні (при прийманні на роботу) та періодичні, що проводяться на протязі трудової діяльності працівників.

Попередні та періодичні профілактичні медичні огляди проводяться по наступним наказам:

Наказ МОЗ України «Про затвердження Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій» №246 від 21.05.2007р(http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?user=o31&sp=i) - з метою попередження та виявлення ранніх форм професійних захворювань у працівників, які зайняті на роботах з шкідливими та важкими умовами праці, а також з метою попередження нещасних випадків та забезпечення безпеки праці на виробництві у працівників, які зайняті на роботах з небезпечними виробничими факторами.

 

Наказ МОЗ України за №280 від 23.07.2008р. «Щодо організації проведення обов'язкових профілактичних медичних оглядів працівників окремих професій, виробництв і організацій, діяльність яких пов'язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб» на виконання постанови КМ України від 23.05.2001р. №559 «Про затвердження переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов’язковим профілактичним медичним оглядам, порядку проведення цих оглядів та видачі особистих медичних книжок (Документ 559-2001-п, редакцiя вiд 02.06.2004). - метою є попередження розповсюдження інфекційних та паразитарних хвороб шляхом виявлення захворювань (інфекційні та інші) у працівників, що випускають харчову продукцію для населення, або надають послуги серед населення, та які становлять загрозу зараження інших декретованих працівників.

 

Наказ МОЗ України "Про вдосконалення системи профілактичних протиалкогольних та проти наркотичних заходів та обов'язкових профілактичних наркологічних оглядів" від 21.11.97 р. № 339 на виконанняПостанова КМ України "Про обов'язковий профілактичний наркологічний огляд і порядок його проведення" від 06.11.97р. №1238(Документ 1238-97-п, редакцiя вiд 06.07.2007)метоює виявлення хворих на алкоголізм, наркоманію, та токсикоманію, а також визначення наявності чи відсутності наркологічних протипоказань до виконання функціональних обов’язків та впровадження видів діяльності, перелік яких затверджений постановою КМ України від 06.11.97р. №1238.

 

Наказ МОЗ України «Про затвердження Інструкції про проведення обов’язкових та періодичних психіатричних оглядів» від 17.01.2002р. №12 на виконання постанови КМ України «Про затвердження Порядку проведення обов’язкових попередніх та періодичних психіатричних оглядів і переліку медичних психіатричних протипоказань щодо виконання окремих видів діяльності (робіт, професій, служби), що можуть становити безпосередню небезпеку для особи, яка провадить цю діяльність, або оточуючих» від 27.09.2000 р. № 1465(Документ 1465-2000-п, редакцiя вiд 06.07.2007)з метою встановлення придатності особи до виконання окремих видів діяльності (робіт, професій, служби) з особливими вимогами до стану її психіатричного здоров’я, для вирішення питання про наявність або відсутність у неї психіатричних показань.

 

Спільний наказ МОЗ України та МВС України «Про затвердження Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів» від 05.06.2000р. № 124/345, який забезпечує виконання вимог Закону України „Про дорожній рух”. Мета медоглядів визначення здатності кандидатів у водії та водіїв до безпечного керування транспортними засобами для безаварійного перевезення людей та вантажів, зниження рівня дорожньо-транспортних пригод, іншими словами - виявлення їх професійної придатності по психофізичному стану до роботи, що зв’язане з рухом автомобільного, залізничного, морського або повітряного транспорту.

 

Згідно наказу Міністерство транспорту України «Про затвердження Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій залізничного транспорту, метрополітенів та підприємств міжгалузевого промислового залізничного транспорту України» від 29.04.2010 N 240, - обов'язкові попередній (під час прийняття на роботу) і періодичні (протягом трудової діяльності) медичні огляди проводяться для працівників, робота яких пов'язана із забезпеченням безпеки руху та обслуговуванням залізничного транспорту, метрополітенів та підприємств міжгалузевого промислового залізничного транспорту, з метою визначення їх придатності до виконання професійних обов'язків, профілактики професійних захворювань та виробничого травматизму.

 

Порядок організації та проведення психофізіологічної експертизи працівників для виконання робіт підвищеної небезпеки та тих, що потребують професійного добору, (далі – Порядок) розроблено (однак, не затверджено в установленому порядку) на виконання вимог ст. 5, 17 Закону України „Про охорону праці”; ст. 26 Закону України „Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення”; переліку робіт з підвищеної небезпеки, що затверджені постановою КМ України №1631 від 15 жовтня 2003р. „Про затвердження Порядку видачі дозволів Державним комітетом з нагляду за охороною праці та його територіальними органами»; переліку робіт, де є потреби у професійному доборі, що затверджені спільним наказом МОЗ України та Державного комітету України з нагляду за охороною праці №263/121 від 23.09.1994р. та вимог п.2.13. наказу МОЗ України №246 від 21.05.2007р. щодо організації і проведення психофізіологічної експертизи працівників підприємств, які потребують професійного добору, - законодавчо до теперішнього часу відсутні нормативні документи, що затверджені МОЗ Україною в установленому порядку і діють на території України. Метою психофізіологічної експертизи працівників є добір осіб для виконання певного виду трудової діяльності за станом їх здоров’я, професійними знаннями та навичками, анатомо-фізіологічними, психофізіологічними, психологічними особливостями та віком.

 

Основною метою диспансеризації населення, що затверджено наказом Міністерство охорони здоров'я України «Про диспансеризацію населення» від 27.08.2010 N 728, є: - здійснення комплексу заходів, спрямованих на формування, збереження та укріплення здоров'я населення; попередження розвитку захворювань; зниження рівня захворюваності, інвалідності та смертності населення; збільшення активного довголіття.

 

Основною метою щорічного періодичного профілактичного медогляду у держслужбовців, що затв.спільним наказом МОЗ України, Головного управління державної служби України, Державного управління справами затверджується порядок проведення «Про проведення щорічного профілактичного медичного огляду державних службовців» від 18.02.2003 N 75/24/1 (http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/z0184-03) – є створення єдиного порядку для керівників органів влади та для лікувальних закладів в організації проведення щорічного профілактичного медичного огляду державних службовців, а також визначення стану здоров'я державних службовців та проведення профілактичних і лікувальних заходів.

 

Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 N 402 затверджено «Положення про військово-лікарську експертизу Збройних Силах України» (http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/z1109-08 ), згідно якого медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності:

до військової служби допризовників, призовників, військовозобов'язаних, резервістів (кандидатів у резервісти);

- військовослужбовців до військової служби;

- військовослужбовців до військової служби за військовою спеціальністю;

- військовослужбовців до служби в високомобільних військах, плаваючому складі, морській піхоті;

- кандидатів на навчання у ВВНЗ, учнів військових ліцеїв;

кандидатів до військової служби за контрактом;

- кандидатів до участі у міжнародних миротворчих операціях (далі - ММО) та у складі миротворчого персоналу;

- військовослужбовців, військовозобов'язаних, резервістів, працівників Збройних Сил України для роботи з ДІВ, КРП, джерелами ЕМП, ЛВ та мікроорганізмами I-II груп патогенності;

- військовослужбовців та працівників Збройних Сил України до служби (роботи) у спеціальних спорудах, працівників допоміжного флоту ВМС Збройних Сил України;

а також з метою визначення:

- можливості проходження військової служби військовослужбовцями та проживання членів їх сімей за кордоном;

- необхідності в тривалому спеціалізованому лікуванні, медичному спостереженні або в навчанні (вихованні) у спеціалізованих навчальних закладах членів сімей військовослужбовців, транспортабельності їх за станом здоров'я.

 

 

Виникає питання: «А чи може один вид медогляду замінити всі інші медичні огляди, що передбачені чинним законодавством». Однозначно можна відповісти, що ні, так як кожен вид медогляду має свої відмінності, які не повторюються в іншому медогляді: - це різна мета та періодичність проведення медоглядів, різні лабораторно-інструментальні дослідження, тести тощо, неод